Privacyverklaring – Helder Zorg CommV
Bij Helder Zorg (Hierna genoemd: “Helder Zorg”, “wij/we” of “ons”) hechten wij het grootste belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens, en in het bijzonder aan de vertrouwelijkheid van uw medische gegevens. Dit privacybeleid (Hierna genoemd: het “Privacybeleid”) is van toepassing op onze website (www.helderzorg.be – Hierna genoemd: de “Website”) en alle andere (commerciële) relaties tussen Helder Zorg en haar patiënten, klanten, potentiële klanten en zakenpartners. Dit Privacybeleid licht toe welke gegevens wij verzamelen, waarom wij dit doen, en hoe wij uw gegevens veilig bewaren, in overeenstemming met de Belgische Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens alsook met de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG en andere toepasselijke bijzondere bepalingen inzake gegevensbescherming.
Het bezoeken van de Website, het aanvragen van een offerte, het invullen van het contactformulier voor een zorgaanvraag, het aankopen van een van de producten of diensten van Helder Zorg of het communiceren met Helder Zorg houdt in dat u uitdrukkelijk akkoord gaat met het Privacybeleid (doordat u uw persoonsgegevens meedeelt of via opt-in) en dus met hoe Helder Zorg uw persoonsgegevens verzamelt, gebruikt en verwerkt. Dit Privacybeleid dient samen met zijn versiegeschiedenis, de wettelijke disclaimer en de algemene voorwaarden van Helder Zorg gelezen te worden.
1. Wie verwerkt uw gegevens ?
De verwerkingsverantwoordelijke voor uw persoonsgegevens die op deze website worden verzameld is :
Helder Zorg CommV
Laureysstraat 19, 2650 Edegem
Telefoon: +32 470 85 87 37
E-mail: Info@helderzorg.be
Ondernemingsnummer: 0798.733.236
RPR Antwerpen – afdeling Antwerpen
2. De verwerkingsactiviteiten van Helder Zorg (welke soorten, voor welke doeleinden, op welke rechtsgrond en voor hoe lang verzamelt en verwerkt Helder Zorg persoonsgegevens? Worden deze gegevens naar derde landen overgedragen)?
Het verschaffen van bepaalde persoonsgegevens kan een voorwaarde zijn om van bepaalde diensten te kunnen genieten (bv. Om toegang te krijgen tot bepaalde delen van de website, om zorg te kunnen genieten, om terugbetaling van of tussenkomst in de betaling van de zorgverstrekking te kunnen ontvangen). Indien een rechtmatig belang van Helder Zorg de rechtsgrond is voor de verwerking, zal Helder Zorg altijd:
Helder Zorg streeft er altijd naar de impact op uw fundamentele rechten en vrijheden zoveel mogelijk te beperken. We garanderen dat we uw persoonsgegevens enkel zullen verwerken op basis van een rechtmatig belang indien we absoluut zeker zijn dat een evenwicht kan worden gevonden tussen uw rechten en vrijheden en onze belangen. Indien een dergelijk evenwicht niet kan worden gegarandeerd, zal Helder Zorg:
In het kader van onze thuisverplegingsdiensten kunnen wij volgende gegevens verwerken:
Uw gegevens worden uitsluitend verwerkt voor volgende doeleinden:
Wij verwerken enkel de gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor deze doeleinden.
Uw persoonsgegevens worden enkel gedeeld met zorgverleners of instanties die rechtstreeks betrokken zijn bij uw zorgtraject, zoals:
Deze derden zullen uw persoonsgegevens gebruiken in overeenstemming met de bepalingen van dit Privacybeleid en de verwerkersovereenkomst of overeenkomst voor gegevensoverdracht die met die derde wordt afgesloten, indien van toepassing. Behalve in bovenstaande gevallen kan Helder Zorg uw persoonsgegevens bekendmaken:
Behalve de in dit artikel vermelde gevallen, en voor zover nodig voor het bereiken van de in dit Privacybeleid samengevatte doeleinden, zal Helder Zorg uw persoonsgegevens niet verkopen, verhuren of overdragen aan derden, tenzij zij (i) hiervoor uw uitdrukkelijke toestemming heeft verkregen en (ii) met de betrokken derde een verwerkersovereenkomst of overeenkomst voor gegevensoverdracht heeft afgesloten die de nodige garanties bevat inzake vertrouwelijkheid en het respecteren van de privacywetgeving bij de behandeling van uw persoonsgegevens.
Al onze medewerkers en zorgverleners zijn gebonden door het beroepsgeheim en hebben enkel toegang tot de gegevens die zij nodig hebben voor hun taak.
3. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Wij bewaren uw gegevens zolang als nodig is voor de uitvoering van onze zorgverlening en conform de wettelijke bewaartermijnen. Uw medische dossiers zal minimum 30 jaar te rekenen vanaf de laatste zorgverstrekking, bewaard blijven, zoals bepaald door de wet.
4. Wat zijn uw rechten?
U heeft als patiënt recht op:
5. Beveiliging van uw persoonsgegevens
Helder Zorg verbindt zich ertoe om passende en redelijke fysieke, technologische en organisatorische beveiligingsmaatregelen te nemen met het oog op het voorkomen van (i) ongeoorloofde of onrechtmatige toegang tot uw persoonsgegevens en (ii) het verlies, misbruik of de wijziging van uw persoonsgegevens.
DIt omvat onder meer:
Helder Zorg zal alle persoonsgegevens lokaal bewaren en in de cloud in datacenters in de EU. Ondanks (i) het veiligheidsbeleid van Helder Zorg, (ii) de controles die zij uitvoert en (iii) de acties die zij hieromtrent neemt, kan een onfeilbaar beveiligingsniveau niet worden gegarandeerd. Aangezien geen enkele methode van overdracht of doorgifte via het internet noch enige methode van elektronische opslag 100% veilig is, kan Helder Zorg in dit kader geen absolute veiligheid garanderen.
6. Updates van het Privacybeleid
Helder Zorg is gerechtigd om dit Privacybeleid te updaten door een nieuwe versie te plaatsen op de Website. We raden u daarom sterk aan om regelmatig de Website en de relevante pagina van het Privacybeleid te checken om er zeker van te zijn dat u op de hoogte bent van alle eventuele wijzigingen. De meest recente versie van dit Privacybeleid is altijd beschikbaar op de Website.
7. Helder Zorg contacteren?
Heeft u vragen over dit privacybeleid of wenst u een klacht in te dienen over de manier waarop wij met uw gegevens omgaan? Neem dan contact op met ons via de contactgevens zoals vermeld onder punt 1 van dit privacybeleid of met de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA)
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
www.gegevensbeschermingsautoriteit.be
contact@apd-gba.be
Laatste update: 7 juli 2025